HH678856

[V70 Ultra Complete] V70 Ultra ignores disabled Automatic Washing and searches for a nonexistent dock upstairs

Laatst bewerkt door HH678856 op 2026-8-18 19:07 I am very happy with the cleaning performance of my MOVA V70 Ultra on the ground floor, where its base station is located. Unfortunately, mopping the second floor without a base station is unreliable.

I created a separate map for the upper floor. I select that map, carry the robot upstairs, place it at a fixed starting position, and begin cleaning. It recognises the map and initially navigates correctly.

After cleaning only a small area, sometimes just the edge of one room, it announces “Returning to wash” and starts driving through the rooms looking for the base station. Of course, there is no station on that floor.

This is very different from its behaviour downstairs. On the ground floor, it cleans for a considerable amount of time before washing its mop pads. Upstairs, it sometimes wants to wash them almost immediately, even though the upper floor is certainly not dirtier.

I tested every available washing-frequency option:

After each room;

Every 20 minutes;

Every 20 square metres.

It makes no difference. Upstairs, the robot still requests washing long before it reaches the configured interval.

I then disabled “Automatic washing” completely before starting a new task. The app describes this setting as follows: when enabled, the robot returns to the base station during a cleaning task to wash the mop pads.

Even with this setting disabled, the robot still announced “Returning to wash” and started searching for the station.

The app also has a separate setting called “Smart mop washing,” but its description says that it only adjusts the washing duration, water volume, and temperature based on the environment. In other words, it controls how the pads are washed once the robot is at the station,not whether the robot should return to the station.

This therefore looks like a firmware or task-state problem rather than a configuration mistake. Possible causes include:

- The robot ignores the disabled Automatic Washing setting.
- The washing timer or cleaned-area counter is not reset after changing floor maps.
- The robot fails to recognise that the active map has no base station.
- A station-return command is incorrectly triggered after manually moving the robot to another floor.

The expected behaviour seems straightforward:

1. Recognise that the active floor map has no base station.
2. Apply the configured room, time, or area washing frequency correctly.
3. When washing is required, return to the original starting position.
4. Pause and notify the user to carry the robot to the station.
5. After washing, allow the user to return it upstairs and resume the task.

Save mop-washing behaviour separately for each floor map.

This appears to be primarily a software workflow improvement. The robot already knows which map is active, where it started, whether a station is present, and how to resume an interrupted task. Instead of searching for a nonexistent dock, it should return to the known starting position and request assistance.

Has anyone else experienced this on the V70 Ultra? Does your robot also ignore the disabled Automatic Washing setting on a secondary floor? Has MOVA confirmed whether it plans a firmware fix?
Vertalen
U moet inloggen om te kunnen antwoorden. Inloggen | Register

4 Reactie

HH678856Discussiestarter
Misschien in het Nederlands hier:

Ik ben erg tevreden over de schoonmaakprestaties van mijn MOVA V70 Ultra op de benedenverdieping, waar het basisstation staat. Het dweilen van een tweede verdieping zonder basisstation verloopt helaas niet betrouwbaar.

Ik heb een afzonderlijke kaart voor de bovenverdieping aangemaakt. Ik selecteer die kaart, draag de robot naar boven, plaats hem op een vaste startplek en start de schoonmaaktaak. De robot herkent de kaart en navigeert aanvankelijk correct.

Maar nadat hij slechts een klein gedeelte heeft schoongemaakt — soms alleen de rand van één kamer — meldt hij “Terugkeren om te wassen”. Vervolgens rijdt hij door verschillende kamers, blijkbaar op zoek naar het basisstation. Dat station staat uiteraard niet op deze verdieping.

Dit verschilt sterk van zijn gedrag beneden. Daar kan hij geruime tijd schoonmaken voordat hij zijn dweilpads gaat wassen. Boven wil hij ze soms vrijwel onmiddellijk wassen, hoewel de bovenverdieping zeker niet vuiler is.

Ik heb alle beschikbare instellingen voor de dweilwasfrequentie geprobeerd:

- Na iedere kamer;
- Iedere 20 minuten;
- Iedere 20 vierkante meter.

De gekozen instelling maakt geen verschil. Boven wil de robot nog steeds gaan wassen lang voordat het ingestelde interval is bereikt.

Daarna heb ik “Automatisch wassen” volledig uitgeschakeld voordat ik een nieuwe schoonmaaktaak startte. Volgens de omschrijving in de app bepaalt deze instelling of de robot tijdens een schoonmaaktaak terugkeert naar het basisstation om de dweilpads te laten wassen.

Ondanks dat deze instelling uitgeschakeld was, meldde de robot opnieuw “Terugkeren om te wassen” en begon hij weer naar het station te zoeken.

De app heeft daarnaast een afzonderlijke instelling “Slim dweilwassen”. Volgens de omschrijving past die alleen de wasduur, het watervolume en de temperatuur aan de omgeving aan. Deze instelling bepaalt dus hoe de pads in het station worden gewassen, niet of de robot naar het station moet terugkeren.

Dit lijkt daarom eerder een firmware- of taakstatusprobleem dan een verkeerde configuratie. Mogelijke oorzaken zijn:

- De robot negeert dat Automatisch wassen uitgeschakeld is.
- De timer of teller voor het gereinigde oppervlak wordt na een kaartwissel niet correct gereset.
- De robot herkent niet dat de actieve kaart geen basisstation bevat.
- Na het handmatig verplaatsen naar een andere verdieping wordt ten onrechte een terugkeeropdracht geactiveerd.

Het gewenste gedrag lijkt mij vrij logisch:

1. Herkennen dat de actieve verdiepingskaart geen basisstation bevat.
2. De ingestelde frequentie per kamer, tijd of oppervlakte correct toepassen.
3. Wanneer wassen nodig is, terugkeren naar de oorspronkelijke startplaats.
4. De taak pauzeren en melden dat de gebruiker de robot naar het basisstation moet brengen.
5. Na het wassen de robot opnieuw boven kunnen plaatsen en de taak laten hervatten.
6. De instellingen voor dweilwassen afzonderlijk per verdiepingskaart kunnen bewaren.

Dit lijkt hoofdzakelijk een softwarematige verbetering. De robot weet al welke kaart actief is, waar hij gestart is, of er op die kaart een station staat en hoe hij een onderbroken taak moet hervatten. In plaats van naar een niet-bestaand station te zoeken, zou hij naar de bekende startplaats moeten terugkeren en om hulp moeten vragen.

Zijn er nog mensen die dit bij de V70 Ultra ervaren? Negeert jullie robot op een tweede verdieping ook de uitgeschakelde instelling “Automatisch wassen”? Heeft MOVA al bevestigd of hiervoor een firmware-update gepland is?
Goedemorgen, onze excuses voor het ongemak. Ik kan me voorstellen dat de slechte prestaties op de bovenverdieping het gebruik erg beïnvloedt.
Volgens uw feedback kan de robot op de benedenverdieping lang schoonmaken voordat hij de dweilpads gaat wassen. Op de bovenverdieping is de vloer niet vuiler, maar soms wil hij de pads bijna onmiddellijk wassen. U heeft alle beschikbare instellingen voor de dweilwasfrequentie getest: na iedere kamer, iedere 20 minuten en iedere 20 vierkante meter. Geen van deze instellingen leverde verbetering op. Op de bovenverdieping vraagt de robot altijd om te wassen lang voordat de ingestelde grenswaarde is bereikt.

Voor het starten van een nieuwe taak heeft u de functie „Automatisch wassen” volledig uitgeschakeld. Zelfs met deze instelling uitgeschakeld meldt de robot nog steeds „Terugkeren om te wassen” en begint hij naar het basisstation te zoeken. U vermoedt dat dit een firmware‑ of taakstatusbug is.
Kunt u ons alstublieft het tijdstip van deze abnormale schoonmaaktaak sturen, samen met schermafbeeldingen van uw instellingen? Deel ook uw apparaat met ons account BD929781. Wij laten de technische afdeling de specifieke situatie onderzoeken. Wij zien uw reactie graag tegemoet.
HH678856Discussiestarter
Ik heb ook een e-mail via support gekregen en via die weg de logs doorgestuurd volgens beschrijving die gegeven was.Alvast bedankt
HH678856Discussiestarter
Spijtig genoeg worden via support telkens opnieuw dezelfde vragen gesteld. Ook waarop al geantwoord is. Het probleem is nog steeds niet opgelost. Beneden werkt de robot zoals het moet. Op de bovenverdieping moet je hem minstens drie of vier keer naar beneden brengen om te  reinigen voor 1 kleine slaapkamer. Op deze manier heb je er absoluut geen voordeel bij een robot als je elke 5 minuten naar boven moet om hem naar het laad station te brengen....

Zeer ontevreden hierover.

Btw- ik heb het gevoel dat je bij support tegen een AI agent bezig bent gezien altijd alles vriendelijk en ok is, maar wel telkens dezelfde antwoorden moet geven en de vragen hetzelfde zijn- zonder concreet een antwoord of oplossing
UID:HH678856 NL
  • 4Berichten
  • 0Vrienden

© 2026 MOVA Forum All Rights Reserved | Support by Discuz! X5.0 Font by MiSans

Snel antwoorden Terug naar boven Ga terug naar lijst